Mangler du en produktionspartner for at få dit design på markedet?
Mangler du en produktionspartner for at få dit design på markedet?

Som designpartner ved EPIQ sørger vi for alt det praktiske - så din ide kan blive til virkelighed

Mangler du en produktionspartner for at få dit design på markedet?

Som designpartner ved EPIQ sørger vi for alt det praktiske - så din ide kan blive til virkelighed

Slider

Om EPIQ

Vi har mange års erfaring med produktion og sourcing i Asien og med erfarne medarbejdere i Kina kan du være sikker på, at kvaliteten altid lever op til forventningerne. Det eneste du skal gøre, er at komme med den gode ide, så klarer vi alt fra finansiering, produktion og salg.

Som selvstændig designer kan det være svært at have overblikket over hele processen, og med os som partner sørger vi for alt fra produktionen, kvalitetssikring, told og fragt og det juridiske.
Når det hele er på plads, så sørger vi for lukrative aftaler med førende kræfter i detailhandlen i Norden.

Finansering

Sourcing

Produktion

Salg

Produktværdikæden

To måder at sælge på

Vi arbejder med to overordnede måder at sælge til detailhandlen på:

Salg til kampagner
Salg til fast sortiment

Sortimentvarer

Sortimentprodukter vil få en længere levetid og stå fast på hylderne. Hvis de sælger godt, kan de sagtens få lov at ”stå på hylden” i flere år. De vil muligvis også blive markedsført i reklameaviserne X antal gange, men fokus vil være, at de skal stå på hylderne uden videre markedsføring. Sortimentprodukter kræver en væsentlig højere avance end kampagneprodukterne. De er ofte kendetegnet ved, at de har en meget lav indkøbspris for kunden og at det er et produkt der dækker et basalt behov. Det skal altså være noget som kunderne handler regelmæssigt og som findes i de fleste husholdninger. Markedet for sortimentvarer bliver ofte afgjort af hvem der kan tilbyde den laveste pris.

Kampagnevarer

Vi har stort fokus på at sælge til kampagner, da det er her vi sælger flest produkter – kampagnevarer er nemlig ideelt til store volumner.
At sælge til kampagner betyder typisk, at produkterne sælges til en aftalt tilbudsuge i en af detailkæderne eller til en aftalt kampagnesæson. Mange af kundernes tilbudsaviser er i dag bygget op omkring forskellige temaer, som vi så bygger X antal produkter op omkring.
Det kunne eksempelvis være vinterferien, hvor der skal rejses eller hygges derhjemme. Det kunne også være en hel kampagne sæson – eksempelvis sommer og udeliv, som både kunne dække over terrassen eller ude i naturen.
Alle produkter bliver markedsført i tilbudsaviserne, og de bliver derfor set og læst af rigtig mange mennesker. Hvis produkterne bliver en succes, er der meget stor mulighed for, at de vil blive markedsført igen, og dermed kan de blive solgt til flere kæder.

Samarbejde

Et muligt samarbejde kan have mange vinkler
  • Efter et design er blevet godkendt og kontrakten er underskrevet, bliver designeren holdt løbende opdateret omkring status på salg og produktion.
  • Når et samarbejde er indgået, vil en designpartner nemt og enkelt kunne indlevere yderligere designs og modtage sparring på, hvad Epiq leder efter til nye kampagner.
  • Det kan også være, at Epiq stiller designeren konkrete opgaver i form af eksempelvis designs, der har gensidig relevans til andre produkter.

Udbud & Efterspørgsel

Hvilke overordnede trends søger Epiq designs til?

Vi har valgt at fokusere på en række overordnede trends og produktgrupper, som vi ønsker at viderebearbejde og udvikle for både produkter og koncepter, som ses nedenfor.

Urbanisering

Udelivet

Sundhed

Bæredygtighed

Vi er også meget åbne overfor forslag til nye temaer, som netop du mener er relevant lige nu, eller som mangler at blive markedsført hos vores kundegrupper. Det kunne være produkter til…

Bad

Køkken

Sport

Bolig

Samarbejde forpligter

  • En designpartner hos EPIQ skal generelt levere et færdigt, gennemtænkt og detaljeret design samt en beskrivelse af materialer og produkt-features af et givent non-food produkt. Produkterne skal helst tænkes i serier af ting, som har gensidig relevans. Et eksempel kunne være en kop, kaffemaskine, mælkeskummer, sukkerskål mv. Produktet skal skabe Value for Money - de skal være et lavpris alternativ til lignende produkter i en højere priskategori.
  • Designeren har lov til at foreslå et brand eller design navn ”design by xxxxx, Denmark”, men det bliver 100% kundens afgørelse, om de vil benytte dette brand. Det skal ikke undervurderes, at såfremt designeren får deres navn frem, bliver dette eksponeret til mellem 5-7 mio. mennesker pr. uge. Dette kan dermed være en unik mulighed for en designer.
    Se mere under FAQ.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Alt for mange gode og smukke produktdesigns går til spilde. Årsagen er, at det langt fra er nok at designe et godt produkt, hvis man ønsker at sælge til detailhandlen. Der er en lang række af komplekse kriterier der skal opfyldes. Dette er EPIQ specialist i, og derfor kan EPIQ få produkter ud på markedet.

1. Et færdigt design af et givent non-food produkt.
 
1a. Kampagnevare: Denne vare skal kunne sælges i retailpriskategori fra 10 kr. til maksimalt 149 kr. inkl. moms. En typisk kampagne i en discountkæde sælger mellem 2000-8000 stk.
1b. Sortimentsvare: Denne vare skal kunne sælges i retailpriskategori fra 29 kr. til maksimalt 249 kr. inkl. moms
Dvs. der er generelt tale om low-end pris punkter.
 
2. En liste over komponenter/del-elementer kræves for at producere produktet.
 
3. Materialevalg og behov herfor.
 
4. Detaljerede elektroniske tegninger og skitser over designet, som skal gøre det muligt for en fabrik at producere produktet.

Der underskrives en kontrakt mellem designpartneren og Epiq for hvert indleveret design.

Kontrakten indeholder:
1. Økonomisk aftale om fordeling af indtægter fra produktet. Se punktet “Hvad får designeren økonomisk ud af samarbejdet?” for detaljer.
2. Aftale om overgivelse af designrettigheder til Epiq mod økonomisk kompentation i form af royalties eller procent af dækningsbidraget.
Før kontrakten er skrevet, så er det designeren, som ejer det design, de har sendt ind. Epiq kan ikke bruge et indsendt design, før kontrakten er underskrevet.
 

Epiq overtager produktdesignet, når kontrakten er underskrevet. Såfremt Epiq har modtaget et design, må dette design under ingen omstændigheder sælges til andre inden for aftalte periode. For at sikre dette kommer Epiq til at eje designet, så længe Epiq forsøger at sælge produkterne. Årsagen til at Epiq skal eje designet, er at dette ofte er et krav fra detailhandlen, at der er “styr” på rettighederne.

Såfremt et produkt sælges mindst én gang, forbliver det Epiqs rettighed, men designeren har en evig royalty indtjening.

Hvis designet ikke er blevet solgt til detailhandlen efter 1 år, går designrettighederne retur til designpartneren.

Som designer må du gerne finde inspiration, men du må naturligvis ikke kopiere
andre. EPIQ har jurister med speciale i immaterielle rettigheder til at vurdere og afgøre potentielle risikofyldte sager. Ofte har EPIQs kunder også stærke holdninger ift. kopiering/ inspiration.

Designeren modtager som udgangspunkt 25% af dækningsbidraget for sit design,
hvis det bliver solgt. Denne procentsats kan dog ændres alt efter prispunkt og omkostninger i forbindelse med produktion af det specifikke designprodukt.

Vil du være med på holdet ?

Har du spørgsmål, så kontakt os via kontaktformularen. Vi svarer meget gerne på dine spørgsmål.